Fren merkezi nedir?

Diğer bilinen adı ile de fren silindiri. Frenleme aşamasında tepkimenize istinaden oluşan kuvveti aktaran en önemli parçaların başında gelir. Fren silindiri olmadan aracı durduramazsınız.

Fren merkezi ne işe yarar? 

Fren merkezi frenlemenin miktarını belirler. 100 km hızla giderken karşımıza bir köpek çıktığında durmak istediğimiz zamanla, şehir içinde kırmızı ışığı gördüğümüzde yavaşlayarak durmak istediğimiz zaman arasında fark vardır değil mi? Tabi ki bu farkı araç sürücüsü belirler. Ani bir şekilde fren pedalına basarak aracın durmasını isteriz ya da hafif bir basınç uygulayarak yavaşça süzülerek durmasını bekleriz. Bizim fren pedalına uyguladığımız basınca istinaden oluşan gücü fren merkezi hidrolik basınca dönüştürür ve oluşan bu basınç eğer disk tipi frenleme kullanılıyorsa kalipere, kampanalı frenleme tipi kullanıyorsa da fren silindirine göndererek balatanın ne oranda sıkması gerektiğini belirler. Bu sayede de araç sizin istediğiniz oranda tamamen durur ya da yavaşlar.

Fren merkezinin arıza belirtilerini şu şekilde sıralayabiliriz;

1– Fren pedalınıza bastığınızda geri bırakmayabilir: Aracın durmasını isteyip frenleme yaptığımız anda fren pedalına bastığımızda hidrolik yağın pistonları yardımı ile frenleme gerçekleşir. İşlem tamamlanınca piston geri itme yöntemi ile fren pedalını tekrar ileriye doğru fırlatacaktır.  Eğer fren merkezinde bir arıza varsa frene bastıktan sonra pedal geri gelmediği için ayağınızla onu tekrar yukarıya doğru kaldırmak zorunda kalabilirsiniz.

2- Fren hiç tutmayabilir:

Hiç şüphe yok ki en istemediğimiz sonuç. Yukarıda anlattığımız çalışma mantığında pedalı geri çekerek eski yerine konumlandırabilirsiniz fakat bir de işin frenleme kısmı var. Frene bastığınızda oldukça yumuşak bir yapıda olabilir ve aracınız durmayabilir. Bunun nedeni fren merkezindeki bir arıza olmakla birlikte fren sistemindeki havanın sonucu da olabilir.

3- Frene basınca savurup çekme yapabilir:

Frene basıp durmak istediğinizde her bir tekere eşit oranda basınç gönderilerek aracın durması ya da yavaşlaması sağlanır. Bu durum tabi ki sağlıklı çalışan bir fren merkezi için geçerlidir. Basınç farklılıkları oluşursa bir teker daha fazla durmaya çalışırken diğeri daha az durmaya çalışır. Bu da aracınızda arızalı yöne doğru çekme oluşmasına neden olacaktır. Bu arızaya fren merkezileri neden olabileceği gibi tıkalı fren hortumları da neden olabilmektedir.

4- Kirlenmiş fren hidroliğine dikkat edin:

Kauçuk contalar belirli bir sürecin sonucunda aşınabilir, parçalanabilir. Contaların ana görevi içeride dolanan fren hidroliğinin dışarıya sızmasını önlemek, bunun dışında da dışarıdan girebilecek kir ve pisliklerin hidroliğin içine karışmasını engellemek. Contanın parçalanırsa görevini yerine getiremeyecektir. Bu durumda da fren hidroliğinde bir renk değişimi gözlemleyebilirsiniz. Rengi genellikle koyu kahverengi ya da siyah renge dönüşebilir. Bu durumda aracınızı yavaşlatmak için normalde bastığınızdan daha yoğun bir kuvvet uygulamak zorunda kalabilirsiniz. Aracınızın fren mesafesi mutlaka uzayacaktır.

5- Fren arıza lambanız yanabilir:

Yeni nesil araçlarda arızanın görülmesi durumunda araç sürücüsünü bilgilendirmek maksadı ile gösterge panelindeki fren lambası yanacaktır.